meny

Hva er folinsyre?

Folinsyre er den syntetiske utgaven av det som i sin naturlige form kalles folsyre, folat eller folacin.

Som oftest markedsføres disse under en og samme paraplybetegnelse, men de metabolske effektene er imidlertid forskjellige. Folsyre, folat og folacin er biotilgengelige, noe som betyr at de er naturlige former for vitaminet B9 og finnes i en rekke matvarer – både animalske og vegetabilske. Folinsyre er på den andre siden den syntetiske formen som vi vanligvis finner i kosttilskudd og berikede matvarer. Folinsyre tilhører overordnet sett gruppen av B-vitaminer og er et vitamin som er viktig for oss alle. Kroppen er imidlertid best rustet til å ta opp folsyre, folat og folacin, men regulerer uansett nivået av vitaminet i kroppen ved at overskuddet av B9-vitamin frigjøres gjennom urinen. Du skal derfor heller ikke være redd for å få for mye B-vitamin.

Folinsyrens innvirkning på kroppen

Folsyre er et nødvendig vitamin, blant annet for å bygge opp molekylene i menneskets arvemasse. Denne prosessen skjer kontinuerlig gjennom hele livet, når kroppen konstant forsøker å erstatte nedbrutt vev med nytt. I denne prosessen spiller folinsyre en vesentlig rolle – det er nemlig med på å bygge opp nye celler. Behovet for dette vitaminet er spesielt stort i forbindelse med befruktningen og den tidlige celledelingen ved en graviditet. Folsyre spiller en spesielt viktig rolle i oppbygningen av benmargsceller hud, mucosaceller og cellene i det voksende fosteret. Nettopp derfor anbefales det at kvinner som er gravide eller som gjerne vil bli det, er spesielt oppmerksomme på at de får nok folinsyre. Folinsyre er nemlig nødvendig for cellenes stoffskifte, og også for dannelsen av røde blodlegemer. Hvis man ikke sørger for å få nok folinsyre, kan det i verste fall føre til anemi (blodmangel).

Daglig behov for folinsyre

Helsedirektoratet anbefaler følgende daglige dose (2005):

  • Voksne menn: 300 mikrogram/daglig
  • Voksne kvinner: 300 mikrogram/daglig 18-30-årige kvinner bør innta 400 mikrogram/daglig
  • Gravide og ammende kvinner: 400 mikrogram/daglig

» Kjøp folinsyre til gravide her

Hvilken mat inneholder folinsyre?

Folsyre finnes naturlig i en lang rekke matvarer. Blant annet finnes det store mengder av vitaminet i grønne bladgrønnsaker, som for eksempel spinat og broccoli. Du finner også folsyre i rosenkål, de fleste rotfrukter, linser, poteter, rødbeter, salat, eggeplommer, brød og frukt.

Hvorfor er folinsyre bra i forbindelse med graviditet?

Kvinner som er gravide eller gjerne vil være det, anbefales å ta folinsyre som et ekstra kosttilskudd, da folinsyre minsker risikoen for at fosteret utvikler misdannelser. Mange internasjonale studier har påvist en sammenheng mellom folinsyreinntak og forebyggelsen av ryggmargsbrokk, fødselsdefekter og andre misdannelser i hjernen på fosteret. Ifølge Helsedirektoratet anbefales gravide og ammende kvinner å ta 400 mikrogram/daglig.

Folinsyre som kosttilskudd før en graviditet

Helsedirektoratet og svært mange jordmødre anbefaler kvinner som gjerne vil bli gravide å innta et kosttilskudd på 400 mikrogram/daglig. I første omgang bør størstedelen av de 400 mikrogrammene inntas som en naturlig del av den daglige kosten, blant annet gjennom frukt og grøntsager. Det kan dog være vanskelig å nå hele 400 mikrogram/daglig utelukkende gjennom kosten, og i disse tilfellene anbefales det å supplere med folinsyre i tablettform, noe som kan kjøpes på alle apoteker og i flere helsekostforretninger. Før en graviditet og under graviditeten anbefales det at kvinner forsøker å spise ekstra folsyrerik kost – gjerne minst tre måneder før graviditet og gjennom hele graviditeten, for nettopp å forebygge misdannelser hos barnet. Hvis du allerede er gravid, men ikke er sikker på om du har fått nok folsyre gjennom kosten, er det ingen grunn til panikk. Det er høyst uvanlig å ha nevneverdig folsyremangel i Norge, og du kan nå supplere med folinsyre i tablettform gjennom resten av graviditeten.

Fordeler med folinsyre

Jo mere det forskes på fordelene med folsyre, desto flere fordeler finner man! Noen av de mest banebrytende fordelene relatert til folinsyre er oppgitt nedenfor:

Minimer risikoen for spontanaborter med folsyre

Undersøkelser viser at kvinner med lavt folsyrenivå har en høyere risiko for å oppleve spontanaborter under graviditeten (jf. undersøkelse publisert i den amerikanske legeforeningens tidsskrift, JAMA: 468 kvinner med spontanabort som ble sammenlignet med 921 gravide kvinner som ikke hadde gjennomgått spontanaborter). Nøyaktig hvor mange spontanaborter det er mulig å unngå med et høyere inntak av folsyre, vites ikke med sikkerhet, men en 50 % høyere risiko for abort ved folsyremangel gir en klar indikasjon på at det dreier seg om et betydelig antall på årsbasis.

Folsyremangel kan resultere i lav fødselsvekt

Undersøkelser foretatt av en britisk forskergruppe fra et universitet i Newcastle Upon Tyne har vist at det også er en sammenheng mellom folsyreinntak og barnets fødselsvekt. Forskergruppen undersøkte blodprøver fra 998 gravide kvinner, og sammenlignede folsyrenivået hos moderen i sammenheng med barnets fødselsvekt. Resultatet viste at kvinner med lavt folsyrenivå før den 12. graviditetsuken generelt sett fødte mindre barn. Lav vekt for et spedbarn kan have alvorlige konsekvenser for barnets helse og utvikling. Rundt halvparten av barna som er født med en fødselsvekt på under 2,4 kg risikerer alvorlige sykdommer eller sen utvikling.

For lavt folsyreinntak kan medføre barnekreft

Folsyremangel kan også medføre skadet DNA hos fosteret, og forskere vet DNA-feil som har oppstått før fødselen risikerer å forårsake visse former for barnekreft. Instituttet for kreftforskning i Storbritannia har undersøkt folsyremengden for å finne ut av om vitaminet på noen måte kunne påvirke barnets risiko for å utvikle leukemi på et senere tidspunkt i livet. Forskerne så på et enzym som bryter ned folsyre slik at nivåene av vitaminet ble forringet. 253 barn som ble diagnostisert med leukemi i perioden 1992-1998 ble sammenlignet med friske barn. Undersøkelsen, som delvis også ble utført i Australia, viste at barnets risiko for å utvikle leukemi i de flest tilfeller ble halvert dersom moren sørget for å spise den anbefalte mengden folsyre under graviditeten.

Folsyre kan forbedre mannens sædkvalitet

Folsyre er ikke kun fordelaktig for kvinner – det viser en nederlandsk studie utført på University Medical Centre Nijmegen. Studiet viste at det ved hjelp av folsyre er mulig for menn med lav sædcelleproduksjon å øke produksjonen betydelig kun ved å innta en kombinasjon av folinsyre og sink som kosttilskudd. I studiet sammenlignet man effekten hos 112 menn, hvorav 103 av dem var subfertile. Mennene ble fordelt inn i tre forskjellige grupper, der kun en av gruppene fikk 66 mg sink og 5 mg folinsyre. Undersøkelsen viste at kosten har enormt stor betydning for menns fertilitet. Forsøkspersonene som fikk både sink og folinsyre som kosttilskudd økte produksjonen av sædceller med 74 % over de 26 ukene undersøkelsen fant sted. Det hadde imidlertid ingen nevneverdig effekt å innta kun det ene av de to kosttilskuddene – undersøkelsen viste tydelig at det var kombinasjonen av de to preparatene som evnet å booste mannens sædkvalitet.

» Kjøp folinsyre her

Kilder:

NHI.no – Folsyre i graviditet

FHI.no – Fakta om folat og svangerskap

Tidsskriftet.no – Folsyre og folinsyre – hva er forskjellen?

Relaterte artikler

Hvilke symptomer er de mest vanlige tegn på graviditet? Opplever alle de samme graviditetssymptomer? Finn svaret her.

Les mer

Det er mange forskjellige retningslinjer å forholde seg til når det gjeller bruken av graviditetstester. Hvor tidlig bør man ta en graviditetstest etter at eggløsningen har vært?

Les mer

Hvis du gjerne vil vite når du har eggløsning skal du prøve å lytte til kroppen din. Hvis du er oppmerksom kan du oppdage bestemte endringer.

Les mer

Er det mulig at graviditetstesten er positiv når det har gått opptil en uke siden eggløsningen? Selv om det er meget skjelden kan det faktisk forekomme.

Les mer