meny
HjemArtikler om fruktbarhetSpis deg gravid – 7 kostråd til bedre fruktbarhet

Spis deg gravid – 7 kostråd til bedre fruktbarhet

Alt du spiser og drikker mens du er gravid, deler du med ditt ufødte barn. Men hvis du får problemer med å bli gravid, kan det også delvis skyldes dårlige matvaner. Kosthold og vaner har stor innflytelse på fruktbarheten din. Vi gir deg derfor 7 sunne kostholdtips som kan forbedre fruktbarheten din. Les her og finn ut hvordan du kan få et sunt kosthold for å sikre at kroppen din har de beste forutsetningene for å oppnå graviditet.

7 kostråd til deg som ønsker å bli gravid

Kosthold kan spille en stor rolle når du ønsker å bli forelder, og du kan faktisk gjøre mye for deg selv for å hjelpe babyen din på veien. Det er imidlertid viktig å understreke at uønsket barnløshet kan skyldes mange andre ting enn bare dårlige matvaner. Dårlig fruktbarhet kan komme av hormonell ubalanse, egg og sædkvalitet, for høy BMI, kardiovaskulære problemer og lignende. En god grunnleggende helse er alltid en god start, og selvfølgelig spiller dietten en viktig rolle.

1. Drikk vann (1,5-2 liter om dagen)

Det er sannsynligvis ikke overraskende at det er en god ide å holde væskebalansen stabil. Den beste drikken som holder kroppen din hydrert, er helt enkelt vann. Vann inneholder mange viktige mineraler som kalsium, jod og magnesium. Hopp over sukkerholdig brus- det kan ha en potensiell negativ påvirkning på fruktbarheten.

2. Spis kostfibre daglig

Den sunne kostfiberen finnes i grove kornprodukter, grove grønnsaker og frukt. Kostfiber kan synes å regulere ved høye østrogennivåer. Det anbefales at du spiser et sted mellom 25-35 gram kostfiber daglig. I tillegg kan det også være gunstig å spise etter årstidene. Næringsinnholdet i frukt og grønnsaker kan variere betydelig, avhengig av om det er dyrket i et drivhus i Holland, eller har modnet seg i løpet av den norske vår- og sommersolen.

3. Spis sunt fett

Fett fra planteoljer, nøtter, frø, avokado, oliven og fet fisk er sunt fett fettet som kroppen trenger når du ønsker å bli gravid. Kroppen trenger fett til å absorbere fettløselige vitaminer som A, D, E og K, som er bra for fruktbarheten. Sunt fett kan også rette opp en uregelmessig syklus og eggløsningsproblemer, så det er bare positive ting å si om det gode, næringsrike fettet.

4. Spis fisk

Fisk gir en rekke viktige næringsstoffer som er gunstige for deg som ønsker å bli gravid. spesielt fordi fisk er rik på omega-3. Fisk som bant annet laks, makrell, sardiner og annen kaldvannsfisk er rik på omega 3-fettsyrer som forbedrer fruktbarheten. Fisk er generelt en veldig god kilde til viktige næringsstoffer som jod, selen og vitamin D. Det anbefales imidlertid at du unngår rovfisk som tunfisk, da det kan inneholde kvikksølv (dette gjelder ikke hermetisert tunfisk, som ofte kommer fra liten tunfisk).

5.  Spis økologisk

Velg økologisk mat fordi de inneholder mindre nitrat og giftstoffer enn konvensjonelle varer. Dette gjør at du kan unngå stoffer som er skadelige for fruktbarheten. Samtidig har det et høyere innhold av vitaminer og mineraler.

6. Husk å spise folsyre

Helsestyret anbefaler et daglig supplement av folsyre (folin) på 400 mikrogram per dag, fra du planlegger svangerskapet til de første 12 ukene av svangerskapet. Det reduserer risikoen for at barnet har en neuralrørsdefekt, dvs. ryggmargsbrokk.

7. Dropp sukkeret og raffinerte karbohydrater!

Det kan ikke sies ofte nok. Sukker, stivelse og hurtigabsorberende karbohydrater, som for eksempel godteri, sjokolade, hvitt brød og pasta kan potensielt påvirke fruktbarheten din negativt. Generelt anbefales det derfor at du har et sunt og variert kosthold hvis du vil optimalisere fruktbarheten din.

Studier av nordmenns matvaner viser at mange spiser alt for ensidig og er i stor grad drevet av vaner – de fleste av oss elsker vaner, men variasjon i kostholdet er nøkkelen til å få nok vitaminer og mineraler – elementer som er avgjørende og svært nødvendig for å oppnå økt fruktbarhet. I utgangspunktet handler det derfor også om å sikre at du og din kropp får næringsstoffene som trengs. Alternativt vil kosttilskudd som for eksempel multivitaminer og mineraltabletter, vitamin D, omega-3 fettsyrer og probiotika sikre riktig melkesyrebalanse i tarmene.

I tillegg til det ovenfor er det også viktig å få mannen ombord, da hans fruktbarhet av gode grunner også påvirker hvorvidt du blir gravid eller ei. For mannen er det derfor viktig å sørge for at han får nok selen, Q10, Zink og Vitamin C. På den måten gir han sine sædceller de beste betingelsene for overlevelse.

Du kan lese mye mer om hvordan man forbedrer mannens fertilitet her.  

På samme måte gjelder det for kvinner også å få tilstrekkelig med Q10, E-vitamin, zink og selen. Les mye mer om kosttilskudd som har innvirkning på kvinnens fruktbarhet her. 

Kort oppsummert

Unngå sukker, spis lite hurtigabsorberende karbohydrater, spis heller mange sakte absorberbare karbohydrater som gir energi lenger og holder blodsukkeret stabilt. Tenk på å spise magert kjøtt, men uten å være redd for fett – det er bare viktig at fettet kommer fra de riktige fete kildene. Spis mer fisk og få i deg de vitaminer og mineraler kroppen din trenger. Sist men ikke minst – sørg for at du er fysisk aktiv. Husk – det handler i utgangspunktet om å gi et lite barn den beste starten i livet, og derfor spiller fysisk aktivitet også en viktig rolle. Fysisk aktivitet bidrar til å sikre en sunn kropp i lengden.

Kilder:

Matportalen.no – Dette bør du spise

Helsenorge.no – Mat og drikke når du er gravid

NHI.no

Relaterte artikler

Hvilke symptomer er de mest vanlige tegn på graviditet? Opplever alle de samme graviditetssymptomer? Finn svaret her.

Les mer

Det er mange forskjellige retningslinjer å forholde seg til når det gjeller bruken av graviditetstester. Hvor tidlig bør man ta en graviditetstest etter at eggløsningen har vært?

Les mer

Kanskje vet du allerede når du har eggløsning? Det er viktig å vite når man har eggløsning i syklussen sin, og å ha samleie i de dager man kan bli gravid.

Les mer

Hvis du gjerne vil vite når du har eggløsning skal du prøve å lytte til kroppen din. Hvis du er oppmerksom kan du oppdage bestemte endringer.

Les mer